• Aktualności

          • Wybory do Samorządu Uczniowskiego
            • Wybory do Samorządu Uczniowskiego

            • We wrześniu odbyły się parlamentarne wybory do Samorządu Uczniowskiego. W tym roku startowały same dziewczęta z kl. V-VIII. 

              Kandydatki wykonały plakaty wyborcze oraz zaprezentowały swoje propozycje wyborcze 

              W wyniku głosowania skład SU na rok szkolny 2018/2019 wyglada następująco:

              Przewodnicząca: Julia Grześ kl. VII

              Zastępca: Oliwia Koronkiewicz kl. V

              Sekretarz: Katarzyna Radel kl. VI

              Sekcja plastyczno - techniczna: Marysia Jakimiec kl. VIII i Klaudia Andrzejczyk kl. V

               

          • Elementarz Młodego Patrioty
            • Elementarz Młodego Patrioty

            • Gościliśmy w szkole Teatr Profilaktyczny Edukacja i Animacja „MAGIK”  z przedstawieniem "Elementarz Młodego Patrioty".

              Jest to spektakl opowiadający o perypetiach małej Zosi, która z niezdyscyplinowanego urwisa zmienia się w patriotkę, zafascynowaną historią własnego narodu i jego wielkimi bohaterami. Na zmianę postawy w zachowaniu Zosi mają wpływ przygody, w których dziewczynka spotyka postacie historyczne zasłużone dla ojczyzny. Kontakt z wielkimi bohaterami narodowymi, a także przypomnienie w sposób barwny i ciekawy sposób ważnych momentów z historii Polski wzbudza u Zosi miłość do Ojczyzny, a także chęć służenia jej z oddaniem. 

                        Główna bohaterka, współczesna dziewczynka, a przez to tak bliska dzisiejszym dzieciom niewątpliwie przyczyni się do pogłębienia ich świadomości narodowej, która powinna być kształtowana już od najmłodszych lat, a także zachęci do poznawania bogatej historii Polski. 

                        Spektakl charakteryzował się zaskakującą akcją, dialogiem z publicznością, a także wieloma śmiesznymi sytuacjami, co sprawiło, że było przystępne i interesujące, a zarazem posiadało ważne przesłanie, którym jest pielęgnacja tożsamości narodowej. 

          • Warsztaty historyczne w Muzeum Wojska Polskiego
            • Warsztaty historyczne w Muzeum Wojska Polskiego

            • Dnia 19 września 2018 r. uczniowie klasy VIII  wybrali się na wycieczkę edukacyjną do Białegostoku. Celem jej było obejrzenie filmu „ Dywizjon 303 – historia prawdziwa” oraz udział w warsztatach „ Polska międzywojenna” w Muzeum Wojska”.
              Dywizjon 303” opowiada prawdziwą historię polskich asów przestworzy, którzy – początkowo niedoceniani i wyśmiewani – ostatecznie stali się legendą. Twórcami filmu są Wiesław Saniewski i Denis Delić.
              Do zrealizowania go zainspirowała ich książka Arkadego Fiedlera o Dywizjonie 303. W obsadzie znaleźli się m.in. Piotr Adamczyk (Witold Urbanowicz) i Maciej Zakościelny (Jan Zumbach), a także Antoni Królikowski (Witold "Tolo" Łokuciewski), Krzysztof Kwiatkowski (Mirosław "Ox" Ferić)  i Jan Wieczorkowski (Ludwik Witold Paszkiewicz). Film na naszych uczniach wywarł  wielkie wrażenie.

              Na warsztatach historycznych z kolei uczniowie dowiedzeili się różnych faktów histyrycznych. Kiedy Polska odzyskała niepodległość po 123 latach, nie było osoby, która pamiętałaby jak to jest żyć w wolnym kraju. Politycy, urzędnicy, dyplomaci czy wojskowi wnieśli kapitał swoich doświadczeń zdobywanych w trzech różnych państwach, mających zupełnie różne rozwiązania prawne i organizacyjne. Wielkim wyzwaniem stało się zbudowanie na tym fundamencie wspólnych, jednolitych rozwiązań – nowego państwa. Młodzież poznała sylwetki najważniejszych polityków – żołnierzy z tego okresu, którzy kierowali polską polityką zagraniczną. Następnie każdy z uczestników warsztatów wykonał własną mapę, która przedstawia system sojuszy II RP.

              Odniesienie do podstawy programowej:-wznoszenie państwowego gmachu II Rzeczpospolitej: uczeń przedstawia główne kierunki polityki zagranicznej II RP (system sojuszy i politykę równowagi).

          • Sprzątanie świata
            • Sprzątanie świata

            • Głównym celem akcji „Sprzątanie świata” było rozbudzenie świadomości ekologicznej uczniów i odpowiedzialności za środowisko naturalne. Idea rozumiana jest jako łańcuch działań, którego początkiem jest tworzenie odpadów, ich selektywna zbiórka i kończący ją recykling.

              To także zachęta do działań na rzecz ochrony środowiska oraz poszanowania zasobów naturalnych i racjonalnej gospodarki odpadami.
               Akcja miała również na celu pokazać uczniom, że rozwiązaniem problemu zaśmieconego środowiska nie jest tylko coroczna zbiórka śmieci, lecz głównie zmiana nawyków w codziennym życiu, unikanie tworzenia odpadów oraz odpowiednie gospodarowanie nimi.


              20 i 21 września uczniowie Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Załukach, zaopatrzeni w worki na zbiórkę śmieci i jednorazowe rękawice, już po raz kolejny uczestniczyli w akcji ekologicznej „Sprzątanie świata”.
              Akcję rozpoczęto pogadanką na temat zasad bezpieczeństwa oraz głównych celów akcji.
               Wszystkie klasy pozytywnie zmotywowane szczytnym celem, miały wyznaczone tereny, które solidnie posprzątano. Klasy I-III sprzątały teren szkoły, w tym boisko i plac zabaw. Klasy IV-VIII zajęły się poboczami drogi w kierunku Sofipola. Dzięki pięknej, słonecznej pogodzie akcja przebiegła bardzo szybko i sprawnie,
              a efekty pracy wszystkich uczniów były zadowalające. 
              Najwięcej śmieci zebrali uczniowie klas IV-VIII. Były to głównie: papier, plastik (różnego rodzaju i wielkości torebki, butelki), szkło (głównie butelki) i puszki aluminiowe. Worki ze śmieciami zostały zebrane w wyznaczonych miejscach.
              Wszyscy uczestnicy tegorocznej akcji „Sprzątania świata” wyrazili nadzieję, iż ich praca nie pójdzie na marne, a kolejna będzie mniej obfita w porozrzucane śmieci. Czynny udział w akcji dał im do zrozumienia, że należy dbać o swoje środowisko, 
              o czystość otoczenia i jakie mogą być negatywne skutki zaniechania tych działań w przyszłości.

              Klasay 1-3 tak opisały swoja akcję:

              Słoneczko na niebie świeci

              Idą w wioskę sprzątac dzieci.

              Po chodniku i boisku

              Dziarsko przedszkolaki kroczą

              Za nimi uczniowie 1,2,3 klasy

              Z Niepublicznej Szkoły Same ananasy.

              Cztery worki pełne smieci

              Nazbierały nasze dzieci.

              Jest juz pieknie i czyściutko

              Więc do szkoły wracamy szybciutko.

          • Logic Room
            • Logic Room

            • Uczniowie Klasy VII (niestety w niepełnym składzie) wybrali się na wycieczkę do Białegostoku. Obejrzeli przepiękny "Dywizjon 303 - Historia Prawdziwa", a po seansie udali się do Logic Room. Jest to nowa forma rozrywki. To gra akcji na żywo, którą przeniesiono np. z filmów i komputerów do realnego świata. 

              Uczniowie zostali zamknięci w pokoju, w którym rozwiąywali zagadki. Szukali przedmiotów, składali elementy jak puzzle, aby ostatecznie z niego uciec. 

              Gracze mieli na to 60 minut. Udało im sie to w ostatnich sekundach. Stres, napięcie, nerwy ale jednoczesnie świetna zabawa.

          • Wycieczka klas 1-3 do Białegostoku
            • Wycieczka klas 1-3 do Białegostoku

            • Chociaż na niebie szarobure chmury 
              Wychodzimy dzisiaj za szkolne mury.
              Jedziemy do miasta, do teatru lalek,
               Będziemy bawić się wspaniale.
              Obejrzeliśmy historie chłopca małego, 
              Który szukał w szkole przyjaciela dobrego.
              Później w  Komisariacie Młodego Policjanta,
              Słuchaliśmy opowieści starszego sierżanta.
              O ruchu drogowym, o pracy w komendzie, 
              Kto z nas w dorosłym życiu policjantem będzie?
              Na koniec McDonald i słodki deserek, 
              Fajny był po Białymstoku dzisiaj spacerek.

          • Inauguracja Roku Szkolnego 2018/2019
            • Inauguracja Roku Szkolnego 2018/2019

            • Uroczyste rozpoczęcie Roku Szkolnego 2018/2019 rozpoczęclićmy od odśpiewania Hymnu Polski. Następnie Pani dyrektor Irena Suprun przywitała wszystkich zgromadzonych: uczniów, rodziców oraz nauczycieli. Życzyła wszystkim wytrwałej i owocnej pracy. Przedstawieni zostali również nowi uczniowie, którzy dołączyli do naszej społeczności w tym roku szkolnym.

              Ponadto Pani dyrektor odczytała list Ministra Edukacji skierowany do uczniów, rodziców i pracowników oświaty.

          • Zakończenie roku szkolnego 2017/2018
            • Zakończenie roku szkolnego 2017/2018

            • 22 czerwca zabrzmiał ostatni w tym roku szkolnym dzwonek. Uczniowie w odświętnych strojach pożegnali szkołę i nauczycieli. Pani dyrektor Irena Suprun podziękowała za wytrwałą pracę przez całe 10 miesięcy oraz rozdała wyróżnione świadectwa, nagrody i gratulacje na apelu. Uczniowie zaprezentowali krótkie wystąpienie na weosło po czym zabrzmiały najprzyjemniejsze dla uszu słowa piosenki z repertuaru zespołu Elektryczne Gitary "To już jest koniec, nie ma juz nic. Jesteśmy wolni, możemy juz iść". Potem sesja zdjęciowa z wychowawcami, szybkie rozdanie pozostałych świadectw i wakacje czas rozpocząć ;-)

              Udanego i bezpiecznego wypoczynku.

          • Zakończenie roku szkolnego klasy III
            • Zakończenie roku szkolnego klasy III

            • W środę 20 czerwca wychowawczyni klas 2 i 3 zorganizowała swoim uczniom zakończenie roku szkolnego i pożegnanie klasy 3 na sportowo. Wraz z rodzicami uczniowie stworzyli 7 zespołów, które zagrały w piecdziesiatkę - grę planszową terenową.

              Po zajęciach ruchowych uczniowie przygotowali niespodziankę artystyczną rodzicom. Z okazji dnia ojca odczytano wierszyki napisane samodzielnie i wręczono samodzielnie zrobione ramki.

              Popołudnie zakończyło się wspólnym ogniskiem i długimi rozmowami.

          • "Zaelektryzowani" w naszej szkole
            • "Zaelektryzowani" w naszej szkole

            • Fizyka i chemia to fascynujące dziedziny, a robiąc różne eksperymenty, nie tylko nie sposób się nudzić, ale przede wszystkim tak najlepiej poznawać świat. O tym przekonał nas wczoraj pan Daniel z Grupy "Zaelektryzowani", który odwiedził naszą szkołę. 

              W ramach pokazu przeprowadzono doświadczenia takie jak:

              • - rura Bernoullego,
              • - lewitująca piłka,
              • - wpływ działania siły odśrodkowej na człowieka,
              • - właściwości metanu i mieszanki propan butan,
              • - powstawanie wodoru i dwutlenku węgla,
              • - zabawy z helem i zabawy grawitacyjne.

              Ciekawym elementem była możliwość aktywnego udziału uczniów. Wszyscy byli zachwyceni. Scenariusz tych niecodziennych zajęć połączył w sobie elementy edukacyjne z humorystycznymi. Dzięki tym doświadczeniom wiemy, że świat, który nas otacza i zjawiska w nim zachodzące są pasjonujące i magiczne. Młodzi widzowie nie tylko przyjemnie spędzili czas, ale przede wszystkim nauczyli się wielu pożytecznych rzeczy z zakresu przyrody.

          • XVI PODLASKI FESTIWAL NAUKI I SZTUKI
            • XVI PODLASKI FESTIWAL NAUKI I SZTUKI

            •    W dniu 8 czerwca uczniowie klas IV, V i VII udali się na wycieczkę do Białegostoku w ramach XVI Podlaskiego Festiwalu Nauki i Sztuki. Po dotarciu na miejsce, pierwszym punktem programu było przedstawienie poruszające ważne problemy wychowawcze i kulturowe pt. „Nienormalna bajka” opowiadające bajkę widzianą oczami dziecka i dorosłego. Spektakl odbył się w amfiteatrze na dziedzińcu Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Po obejrzeniu sztuki, przyszedł czas na wykonanie pamiątkowego zdjęcia z aktorami – studentami pedagogiki.

              Następnie zwiedziliśmy Uniwersyteckie Centrum Przyrodnicze im. Profesora Andrzeja Myrchy znajdujące się na Wydziale Biologii Uniwersytetu w Białymstoku. Z pomocą miłej pani przewodnik uczniowie zwiedzili kilka ciekawych wystaw. Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się ekspozycja pt. „Przyroda północno-wschodniej Polski”, gdzie podziwialiśmy gatunki ptaków i ssaków występujących na Podlasiu, rozmieszczone w ich środowiskach. Można było zobaczyć eksponaty dużych i małych ssaków i ptaków.  Po zwiedzeniu części muzealnej nadszedł czas na podziwianie  hodowli viwaryjnych. Żywe gady, owady, pająki i ryby wzbudziły żywe zainteresowanie naszych uczniów.

              Po wizycie w muzeum udaliśmy się na Wydział Fizyki Uniwersytetu w Białymstoku. Młodzież wzięła udział w słynnym doświadczeniu z wahadłem Foucalta. Studenci fizyki wyjaśnili tajniki ruchu obrotowego Ziemi – w dużym uproszczeniu to nasza planeta obraca się pod wahadłem a płaszczyzna jego ruchu pozostaje stała.

              Po dniu pełnym wrażeń poszliśmy do pobliskiego bistro Pieprz i wanilia, gdzie mogliśmy zjeść i zregenerować siły przed powrotem do Załuk. Zmęczeni i szczęśliwi wróciliśmy do domu.        (I.K.)

               

          • Konkurs Pieśni i Piosenek Patriotycznych
            • Konkurs Pieśni i Piosenek Patriotycznych

            • Z okazji obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości w Niepublicznej Szkole w Załukach zorganizowano Konkurs Pieśni i Piosenek Patriotycznych.

              Konkurs skierowany był do uczniów klas 0 - III  szkół znajdujących się na terenie gminy Gródek.

              Celem konkursu było:

              • wspieranie integralnego rozwoju uczniów w zakresie twórczości artystycznej poprzez umożliwienie prezentacji ich umiejętności wokalnych
              • wspieranie wychowania patriotycznego dzieci poprzez formy aktywności artystycznej
              • popularyzacja pieśni patriotycznych i piosenek o tematyce patriotycznej
              • pielęgnowanie kulturowego dziedzictwa narodowego
              • umacnianie świadomości narodowej
              • kultywowanie pamięci o wydarzeniach, które zmieniły losy naszej Ojczyzny i ludziach, którzy walczyli o Jej suwerenność

              Każdy uczestnik konkursu prezentował jedną wybraną pieśń lub piosenkę patriotyczną.

              Rodzinne popołudnie z „Pieśnią i piosenką patriotyczną” zakończyło się ogniskiem z kiełbaskami. 

               

          • Farma Iluzji
            • Farma Iluzji

            • Z okazji Dnia dziecka chętni uczniowie klas 0-7 wraz z opiekunami odwiedzili Farmę Iluzji w Mościskiej niedaleko Trojanowa (Dla zainteresowanych lokalizacją -ok 80km pomiędzy Warszawą a Lublinem).

              Jest to miejsce tak niezwykłe i rozległe, że ciężko nam bylo zwiedzić je w zaledwie te kilka godzin. Trzeba tam spędzić cały dzien od rana do wieczora, aby obejrzeć, doświadczyć i poznać niezwykły świat iluzji.

              Pani przewodnik oprowadziła nas w ekspresowym tempie po głównych atrakcjach ale przy każdej z nich staliśmy w kolejce (niestety było tam mnóstwo innych zwiedzających).

              Przechodziliśmy przez tunel zapomnienia (niesamowite uczucie - tak jakby świat wirował, a jednak tak nie było). Miało się wrażenie, że najważniejsze na świecie jest to aby dojść do końca tego tunelu.

              Kolejna atrakcja to Zakręcony Domek. Jest to tzw. iluzja ruchu pozornego. Podczas przejażdżki w domku nie wiedzieliśmy, czy to my się krecimy czy to domek wiruje. Nie dla ludzi o słabej głowie. 

              Labirynt luster nie był zbyt trudny do przejścia dla tych, którzy nie dali się nabrać na te dziesiątki odbić. Ciężko było stwierdzićktóreędy teraz - w lewo, a może w prawo, a jednak nie - trzeba zawrócić. 

              Wiklinowy labirynt to była, bułka z masłem. Niestety było tak gorąco i duszno, że to my się rozpływaliśmy z duchoty. Dla pocieszenia zrobiliśmy zdjęcie z Minionkiem.

              Kolejną dziwna ale jednoczesnie niezywkle ciekawą atrakcją był Pokój Amesa. Jest to rodzaj pomieszczenia, w którym, dzięki specyficznemu układowi ścian, powstaje złudzenie optyczne. I tak wchodzilismy po dwie osoby i mierzylismy kto jest ten mniejszy, a kto jest ten większy (a może jednak na odwrót - całkowicie zakręcony efekt).

              Przejażdżka kładkami po małym jeziorku była bardzo ciekawa. Szkoda tylko, że nie moglismy zrobic zawodów i pościgać się do brzegu. Było tak dużo chętnych w kolejce, że nie było czasu. Warto było jednak się przepłynąć, aby zobaczyc, że nawet starsi uczniowie znaleźli atrakcję, która sprwwiła im wręcz dziecięcą radość. 

              Najdziwniejszą i główną atrakcjją Parku Iuzji jest Latająca Chata Tajemnic. Wrażenie po wejściu niesamowite, zwłaszcza, gdy ktoś wejdzie na samą górę i chce zejść ( a biegac nie można). We wnętrzu można nie tylko stracić orientację. Przestaliśmy wierzyć własnym zmysłom! Coś, co wydaje się krzywe, tak naprawdę jest proste – i odwrotnie. Wszyscy mieli spore problemy z ustaleniem tego, co tak naprawdę tam się działo…

              Zawroty głowy i mdłości bardzo prawdopodobne. 

              W czasie wolnym po obiedzie wszyscy pobiegli na lody. Szczęściarze, którzy dali rade ustac w kolejkach ochodzili się, a pozostali w sklepie z pamiatami kupiliśmieszne gadżety oraz magiczne przedmioty. 

              Zabawa była świetna choć krótka. Polecamy wrócić tam całymi rodzinami i na dłużej. 

              Czekamy na więcej zdjęć. 

          • Dzień Matki
            • Dzień Matki

            • Szczęścia, zdrowia, pomyślności,
              samych w życiu chwil radości,
              żadnych smutków, trudów, łez,
              niech się spełni to, co chcesz!

              Kochana Mamo żyj STO lat!

               

              Z okazji Dnia Matki w naszej szkole dzieci i młodzież wraz z wychowawcami przygotowali przedstawienie. w czasie występów uczniowie kazdej klasy popisali się znajomością pięknych wierszy, piosenek oraz skeczy.

              Zaśpiewali piosenki po polsku, angielsku i białorusku.

              Było troche na poważnie a troche na serio. Wszysy świetnie się bawili, choć występ był długi.

              W czasie występów mamy mogły poczęstowac się kawą oraz ciastem, aby osłodzić sobie jeszcze bardziej te chwile przyjemności.

              Więcej szczegółów i zdjęć już w tym tygodniu.

          • Warsztaty techniczne
            • Warsztaty techniczne

            • W ramach zajeć tecznicznych uczniowie klasy V poznawali m.in. rózne rodzaje i gatunki drzew, sposoby obróbki drewna i jego własciwości. Jako finalny i praktyczny prdukt zajęć postanowiliśmy zrobić ludziki - postacie  z drewna brzozowego.

              Przygotowane wczesniej materiały (dziękujemy tacie Maćka Dziermańskiego, tacie Michała Stankiewicz, mamie i tacie Patrycji Koronkiewicz, dziadkowi Kasi Radel, wujkowei Bernarda Andzrzejczyk) dzieci pod opieką pozbijały i powstały fantastyczne drewniane postaci. Każdy ludek trafił na wystawę oraz otrzymał imię.  

          • Rajd Pieszy "Śladami Powstańców Styczniowych"
            • Rajd Pieszy "Śladami Powstańców Styczniowych"

            •  

               

              26 kwietna uczniowie klas VI i VII Niepublicznej Szkoły w Załukach oraz uczniowie klas II gimnazjum Zespołu Szkół w Gródku i uczniowie z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z Oddziałami Integracyjnymi w Białymstoku wyruszyli na rajd pieszy „Śladami Powstańców Styczniowych”.

              Pod kierunkiem p. Aleksandra Karpiuka i p. Pawła Janukiewicz uczestnicy maszerowali ze Słuczanki do mogiły powstańców w  Piereciosach, aby złożyć kwiaty i zapalić znicze, a także uczcić minutą ciszy bohaterstwo poległych.

              Na szlaku były liczne przystanki, na których młodzież przedstawiała historię Gródka od czasów jego założenia przez Ród Chodkiewiczów poprzez zabory - po odzyskanie niepodległości w II.1919 roku, gdy wojska niemieckie opuściły tereny ziemi białostockiej.

              Uczniowie z zaciekawieniem słuchali o tabliczkach wotywnych, sposobach walki partyzantów, trójczęściowym herbie powstańców, „bieżanstwie” oraz pieśni zagrzewających do walki powstańców w językach polskim i białoruskim. Panowie historycy barwnie opowiadali o bitwie pod Waliłami z 29 kwietnia 1863 roku.

              Zdobyta wiedza przydała się do rozwiązania zadań konkursowych dotyczących historii Gródka oraz powstania styczniowego. W ośmiu grupach pięcioosobowych zmagających się o nagrody dla najlepszych byli uczniowie ze wszystkich szkół. Uczestnikom Nadleśnictwo Waliły przygotowało ognisko, a p. Małgosia Zbyryt wspierała całe przedsięwzięcie.

              Była to cudowna lekcja patriotyzmu oraz lokalnej historii.

              Rajd był przygotowany przez Panią Wicedyrektor Danutę Garkowską, Aleksandra Karpiuka, Irenę Naliwajko, Elżbietę Romańczuk, Aleksandrę Zarecką Kondratiuk, Dominikę Citowicz.  (E.R.)

          • Dzień Ziemi - Eksperymenty
            • Dzień Ziemi - Eksperymenty

            •  

              „Powiedz mi, a zapomnę,
              pokaż – a zapamiętam,
              pozwól mi działać, a zrozumiem!” 

              Konfucjusz

               

              W kwietniu 2018 Dzień Ziemi zorganizowalismy w nietypowy sposób. 

              Na początku uczniowie z koła teatralnego przedstawili skecz "Jadłopodawca", a maluchy z oddziału "O" wystąpiły z recytacją wspaniałego wiersza "Kto Ty jesteś? Wandal Mały".

              Następnie rozpoczęła się część najciekawsza - EKSPERYMETY

               

              KLASA "O"

              „Znikający styropian”

              1. Do wykonania eksperymentu potrzebne będą: – rozpuszczalnik, – kawałek styropianu, – talerzyk

              2. Wlewamy trochę rozpuszczalnika do talerzyka i układamy w nim styropian.

              3. Od razu zauważymy, że zacznie się zmniejszać 

              4. Dzieje się tak dlatego, że styropian w dużej części (98%) składa się z powietrza. Kiedy więc rozpada się struktura polimerów (z których jest wykonany) w wyniku działania rozpuszczalnika, powietrze ulatnia się, a ze styropianu prawie nic nie zostaje.

               

              "Nurek"

              1. Nasz Nurek zbudowany jest ze słomki, którą obciążamy plasteliną. Wartość obciążenia należy dobrać tak, aby nurek pływał, jak spławik od wędki.

              2. Sztuczka zaczynyna się dopiero wtedy, gdy Nurka umieścimy w wypełnionej wodą, zakręconej nakrętką plastikowej butelce i ściśniemy ją – nurek zaczyna wtedy tonąć. ​​​​​​​

              3.Co zrobić, żeby znowu wypłynął na górę butelki? Uwolnić uścisk!

              *****Jakie fizyczne prawa są wykorzystywane w zasadzie działania Nurka Kartezjusza?

              Kiedy przyjrzymy się Nurkowi z bliska, zobaczymy w nim wspomniany już wyżej pęcherzyk powietrza. Zgodnie z prawem Archimedesa działa na niego siła wyporu, dlatego nurek pływa.

               

              Klasa VI

              Bańka w bańce

              1. Do szklanki wypełnionej do połowy wodą wlej jedną łyżeczkę płynu do mycia naczyń. Dobrze wymieszaj łyżeczką płyn z wodą. Rób to powoli, żeby mieszanina jak najmniej się spieniła.

              2.  Postaw przed sobą talerz lub inny przedmiot o płaskiej powierzchni. Powierzchnia musi być ustawiona poziomo.

              3. Zwilż talerz. W tym celu na talerz wylej jedną łyżeczkę przygotowanego płynu do robienia baniek i palcami rozprowadź płyn po całym talerzu.

              4. Gdy płynu jest za mało, by zwilżyć cały talerz, wlej na niego kolejną łyżeczkę i ponownie rozprowadź płyn palcami.

              5. Jeden koniec słomki włóż do wody z płynem i zrób bańkę na talerzu lub podstawce.

              6. Ostrożnie przebij się słomką przez pierwszą bańkę i spróbuj wewnątrz niej zrobić kolejną.

              7. Staraj się zrobić drugą bańkę, tak by nie zetknęła się z pierwszą.

              8. Ponownie wyjmij słomkę z bańki i znów zanurz jej koniec w płynie.

              9. Ostrożnie przebij się słomką przez obie bańki i wewnątrz drugiej spróbuj zrobić trzecią.

              10. Jeśli zewnętrzna bańka jest naprawdę duża, możesz spróbować zrobić wewnątrz trzech baniek jeszcze kolejne – czwartą, piątą itd.

              Huśtawka ze świeczki

              1. Doświad­cze­nie to jest jed­nym z naj­prost­szych możl­i­wych. Otrzy­many efekt jest jed­nak na tyle cie­kawy, że warto poświęcić chwilkę na przy­go­to­wa­nie.
              2. Świecę należy przy­go­to­wać tak, by można ją było zapa­lić z obu stron jed­no­cze­śnie. Świeczkę należy prze­bić igłą lub gwoździem po środku, tak by po opar­ciu na dwóch szklan­kach świeczka mogła się swo­bod­nie wahać

              3. Świecę należy zapa­lić z obu stron jed­no­cze­śnie; po jakimś cza­sie zaob­ser­wu­jemy waha­nia o rosnącej sile.

              ***Czym jest spo­wo­do­wany ten ruch? Waha­nia są wyni­kiem prze­su­wa­nia się środka ciężk­o­ści: pło­mień powo­duje upłyn­nie­nie para­finy, która ska­puje w postaci kro­pel. Cięższy koniec świeczki znaj­duje się u dołu, wtedy następuje sil­niej­sze nagrze­wa­nie para­finy i jej obfit­szy stru­mień ska­puje na pod­łoże. Z tego powodu koniec ten staje się lżej­szy, aż w pew­nym momen­cie prze­waża drugi koniec, gdzie pow­ta­rza się ana­lo­giczne zja­wi­sko. Skut­kuje to cyklicz­nymi wyhy­le­niami świe­co­wej huśt­awki.

              KLASA II i III

              "Czy powietrze potrzebne jest do życia?

              Eksperyment miał na celu pokazanie, że ogień potrzebuje tlenu aby mógł się palić.

              Materiały: podstawka lub przezroczysta miska, słoik, świeczka, woda, zapałka.

              Przebieg: Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda.

              Następnie przykrywamy ją słoikiem.

              W trakcie eksperymentu świeczka zgasła, a woda częściowo została wessana ze spodka do słoika.

              Wniosek: Płomień świecy pali się dzięki tlenowi,  gdy tlenu pod słoikiem zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w słoiku, oziębi się i skurczy. Dzięki temu powstanie miejsce dla wody, która zostanie wessana do słoika.

              KLASA IV

              „Skaczące rodzynki”

              Potrzebujemy: – szklanka, – wodę gazowaną, – rodzynki (mogą być też inne suszone małe owoce)

              Wykonanie

              Do szklanki nalewamy wodę gazowaną i wrzucamy kilka rodzynek.

              Są one cięższe od wody, więc opadają na dno.

              Po kilku sekundach gazowe bąbelki otaczają poszczególne rodzynki, które zaczynają wypływać na powierzchnię, po czym ponownie opadają na dno.

              Rodzynki wędrują w górę i w dół jakby nurkowały.

              Proces powtarza się aż do wyraźnego spadku zawartości gazu.

              Wyjaśnienie

              W wodzie gazowanej rozpuszczony jest dwutlenek węgla.

              Gaz ten przedostaje się do powietrza, co widzimy w postaci bąbelków, które przyjemnie drażnią podniebienie w trakcie spożycia.

              Gdy do wody wrzucimy rodzynki - gaz zaczyna gromadzić się na ich powierzchni. Jest to tak zwany proces adsorpcji.

              Dzieje się tak dlatego, że rodzynki maja porowatą powierzchnię, na których gromadzą się cząsteczki dwutlenku węgla.

              Dwutlenek węgla działa na rodzynkę jak balonik, przy nagromadzeniu dużej ilości gazu unosi ją do góry.


              "Ciecz nienewtonowska" (czyt.nieniutonowska)

              Co jest potrzebne? -mąka ziemniaczana (skrobia), -miseczka, - łyżka, -szklanka wody

              1. Wykonanie tego doświadczenia jest niezwykle proste. Wystarczy wymieszać mąkę ziemniaczaną z wodą w odpowiedniej proporcji.

              2. Najlepszym sposobem jest wsypanie szklanki mąki do miseczki i dolewanie wody wraz z mieszaniem całą zawartością. Z początku ciężko idzie, po powstała mieszanina będzie bardzo twarda i nie chce się zbytnio mieszać.

              3. Ile dodać wody? Należy to robić do czasu, aż mieszanina nabierze odpowiedniej konsystencji. Powinna sama spływać z łyżeczki jak gęsta ciecz, ale samą łyżeczką można ją było „kroić”. 

              KLASA V

              "Wulkan"

              1 Aby zrobić wybuchający wulkan potrzeba:

              - dużego talerza, kubeczka, szklanki, butelki (może być plastikowa) i nożyczek.

              – wodę, – sodę oczyszczaną, – ocet, 

              – łyżkę, – filiżankę lub kubeczek
              – tacę

              3. Przeciętą butelkę postaw na tacy. Na początku wlej ocet.. Do octu dodaj płyn do mycia naczyń.

              4. Kolejny krok to już dosypywanie sody. Ale, ale, tu uwaga… soda spowoduje wybuch wulkanu, dlatego trzeba dopilnować, żeby dzieci nie trzymały głowy bezpośrednio nad butelką. Tak na wszelki wypadek, żeby uniknąć kłopotów w sytuacji, gdyby wybuch eksperymentalnego wulkanu okazał się zbyt silny.

              5. A to, co zostanie z octowego wulkanu może posłużyć do umycia wanny i umywalki w łazience, bo soda oczyszczona z octem to świetny ekologiczny środek czyszczący.

              „Kratery na Księżycu”

              Co potrzebne:

              1 kg mąki pszennej

              1 opakowanie kakao naturalnego

              duża blacha

              kamyczki

              1. Na blachę wysypujemy warstwę mąki. Lekko ją mieszamy, by utworzyła góry i doliny. Z wierzchu sypiemy cienką warstwą kakao – tyle, by pokryło mąkę.

              3. Jeśli mamy pod ręką telefon, który potrafi filmować w zwolnionym tempie, warto nakręcić krótkie wideo pokazujące moment uderzenia.

              2. Teraz rzucamy kamyczki z różnej wysokości, pod różnymi kątami i z różną siłą. Obserwujemy powstające kratery.

          • "Kim jest Patriota?"
            • "Kim jest Patriota?"

            • 23 kwietnia uczniowie klasy VI wcielili się w nauczycieli i przeprowadzli lekcję pt. „Kim jest patriota”? Przedszkolaki oraz uczniowie wszystkich klas rozmawiali o zbliżających się świętach majowych: Święcie Pracy, Święcie Flagi oraz Święcie Konstytucji 3 Maja. Pogadanka dotyczyła symboli narodowych, postawy patrioty. Odśpiewano Hymn Polski i omówiono symbolikę barw narodowych. Prowadzący w innowacyjny sposób doświadczyli trudu nauczania innych, a ich koledzy i koleżanki w sposób ciekawy utrwalili wiedzę o świętach majowych oraz tematykę patriotyczną. Uczniów klasy VI przygotowała Elżbieta Romańczuk.